Massagetherapie

 

Aandachtvolle aanraking vormt de basis voor het onderzoeken van een klacht of thema. Er van uitgaande dat alle ervaringen en overtuigingen in je lichaam zijn opgeslagen en weerspiegeld worden in o.a: lichaamshouding, spierspanning en ademhaling.

Door een combinatie van massagetechnieken, ademhaling en zelfonderzoek kom je in contact met wat er in je leeft. Door stil te worden en bewust te gaan voelen kan je ontdekken hoe je denken en voelen verschillen of juist samenvallen. Waar oude ervaringen het heden beïnvloeden, waar je ruimte voelt of waar je je inhoudt. Oftewel: je leert de taal van je lichaam verstaan.

De behandeling bestaat uit: diverse massagetechnieken zoals bindweefselmassage, klassieke, energetische massage, holistic pulsing, voetreflexmassage, focussen, ademhalings- en ontspanningsoefeningen, gecombineerd met zelfonderzoek. Die combinatie wordt aangevuld met vormen van coaching die de ervaringen die je opdoet kadert en inzichtelijk maakt.

 

Bindweefselmassage

Een bindweefselmassage wordt toegepast op de bindweefsellaag van het lichaam. Deze laag bevindt zich tussen de spieren en de huid. Deze massagevorm is van invloed op het vegetatieve deel van het zenuwstelsel, dit stelsel verzorgt de regeling van orgaanfuncties zoals bloedsomloop, ademhaling, uitscheiding en stofwisseling.

 

Door de werking op het bindweefsel en de reflexzones op de rug valt deze massage onder reflexzonemassage. Bij een reflexzonemassage wordt er vanuit gegaan dat er zich op het lichaam zones bevinden die in verbinding staan met organen, klieren en andere lichaamsdelen. Door het stimuleren van deze zones wordt het corresponderende orgaan gestimuleerd en zullen blokkades verdwijnen.

 

De technieken die worden gebruikt zijn het rollen en oppakken van de huid. Hierdoor neemt de doorbloeding van de huid toe en verbetert het onderliggend bindweefsel waardoor de zogenaamde bindweefselverklevingen minder worden.

 

Holistic pulsing

Bij Holistic Pulsing wordt het lichaam in een wiegend ritme gebracht. Dit ritme kan afwisselend sneller of langzamer, groter of kleiner worden uitgevoerd. Hierdoor komt het zenuwstelsel tot rust en dit brengt een diepe ontspanning teweeg.

 

Door beweging waar er stagnatie was, wordt het zelfhelend vermogen van het lichaam geactiveerd. De behandeling werkt rechtstreeks op blokkades in het lichaam. De kracht van deze behandelvorm schuilt in haar zachtheid. Het is een zachte, helende behandelvorm.

 

Energetische massage

Deze massage richt zich op het openen van energiekanalen in het lichaam. En op het vrij maken en afvoeren van blokkerende energie. Deze massage is een zachte massage met strijkingen en zorgt voor evenwicht en balans in het energiesysteem.

 

Klassieke massage

Klassieke massage richt zich voornamelijk op de spieren en gewrichten. Het beïnvloedt de spierspanning en bloedcirculatie en verbetert de stofwisseling van het lichaam. Door een betere doorbloeding wordt de opname van voedingsstoffen in de spieren bevordert en vindt een snellere afvoer van afvalstoffen plaats.

 

Tijdens deze behandelvorm kan je je bewust worden van spanning en ontspanning in het lichaam.

 

Voetreflexmassage

Voetreflexmassage is een vorm van drukpuntmassage die duizenden jaren geleden al werd toegepast in India en China. Met een voetreflexmassage raak je via de reflexpunten op de voet indirect het hele lichaam aan. Dit is een mooie manier om klachten te behandelen waar je fysiek moeilijk bij kunt komen (hoofdpijn, migraine, darmklachten).

 

Verder werkt een uitgebreide voetmassage heel ontspannend en is daardoor goed inzetbaar bij slechte slapers en onrustige denkers.

 

Focussen

Focussen is een methode die je kan toepassen wanneer je het gevoel hebt dat je bijvoorbeeld niet meer zo goed weet hoe het met je is. Je lichaam geeft wel signalen, maar je luistert er niet naar. Of wanneer je bijvoorbeeld vastloopt in malende gedachten en niet meer weet wat je vanbinnen voelt. Het kan ook zijn dat je steeds de verkeerde keuzes maakt, maar dat pas achteraf constateert.

 

Wanneer je gaat focussen, richt je je aandacht op wat je in je lichaam ervaart. Je kan het zien als een reis door het lichaam. Door dat met een open en respectvolle houding te doen, kunnen lichaamservaringen zich ontvouwen. Dat geeft meer inzicht in de betekenis en samenhang ervan met je leven.

 

Focussen kan zowel zittend in een stoel of tijdens een massagesessie liggend op de behandeltafel. Dit gaat in overleg.

 

Ademhaling en ontspanning

Een vollere en bewustere ademhaling brengt je meer in contact met wie je bent en wat je voelt.

 

Veel mensen willen graag ontspannen, maar weten niet hoe. Wanneer er bijvoorbeeld onrust voelbaar is, zijn we eerder geneigd om daar van weg te willen, zodat we het niet hoeven te voelen. De ademhaling kan hier een belangrijke rol in spelen.

 

Door middel van ademhalingsoefeningen leer ik je met aandacht aanwezig te blijven in je lichaam. Door rustiger en met aandacht te gaan ademen, kalmeert het denken en kan er een diepe ontspanning ontstaan. Dit geeft vaak een gevoel van bevrijding en opluchting.